Umbrărescu vrea să salveze Liberty Galați! De ce ar cumpăra „Regele Asfaltului” o uzină datornică și ce cere în schimb de la stat
O condiție esențială a fost pusă pe masă de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu în discuțiile pentru preluarea combinatului siderurgic Liberty Galați: cesiunea creanței de peste 500 de milioane de euro pe care statul român o are de recuperat de la uzină. Afacerea, care ar putea redeschide una dintre cele mai importante întreprinderi industriale ale țării, depinde acum de o decizie politică dificilă.
Povestea unei posibile preluări strategice
Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, supranumit „regele asfaltului” pentru cota dominantă pe care o deține în proiectele de infrastructură din România, este unul dintre potențialii cumpărători ai combinatului siderurgic Liberty Galați. Informația a fost confirmată de Remus Borza, președintele Euro Insol și administrator al planului de restructurare financiară pentru uzina aflată în concordat preventiv.
„(Dorinel Umbrărescu, n.r.) este unul dintre potențialii cumpărători. Am avut discuții”, a declarat Borza pentru Economedia.ro. În spatele acestor discuții se află însă o condiție esențială, potrivit surselor apropiate negocierilor: statul român trebuie să îi cesioneze investitorului creanța bugetară, estimată la peste jumătate de miliard de euro. Această sumă uriașă este compusă din aproximativ 300 de milioane de euro reprezentând linii de finanțare acordate de banca de stat EximBank și circa 200 de milioane de euro, creanțe ale companiei către ANAF.
De ce ar face Umbrărescu un astfel de pas? Logica verticalizării
Achiziția Liberty Galați nu este un impuls spontani, ci pare a fi o mișcare strategică bine calculată în contextul extinderi continue a grupului său. UMB este angrenat în prezent în multe dintre cele mai importante șantiere de autostrăzi din țară, de la tunelurile de pe A1 Lugoj-Deva și viaductele spectaculoase de pe Autostrada Transilvania (A3), până la structurile complexe de pe centura Bucureștiului (A0) și la Drumul Expres Brăila - Galați. Toate aceste proiecte necesită cantitați uriașe de oțel și materiale metalice.
Această nevoie strategică este deja confirmată de o achiziție recentă. Prin compania Eco Wind Power, deținută de familia sa, Umbrărescu a preluat la începutul anului 2025 și combinatul siderurgic din Oțelu Roșu, care avea o datorie restantă de 3,1 milioane de lei la bugetul local. Planurile pentru Oțelu Roșu includ producția de fier beton striat și sârmă, materiale esențiale pentru infrastructura rutieră. Fostul premier Marcel Ciolacu a anunțat atunci că Grupul UMB va investi peste 300 de milioane de euro pentru a redeschide unitatea și a crea sute de locuri de muncă.
Extinderea afacerilor în domeniul siderurgic nu este singura cale de diversificare. O firmă nou-înființată a familiei Umbrărescu, S C UMB Holding SRL, pregătește un parc industrial de peste 600 de hectare în județul Vrancea, un proiect care promite mii de locuri de muncă.
Starea Liberty Galați și implicațiile naționale
Liberty Galați se confruntă cu dificultăți financiare grave, cauzate de prețurile la energie, tarifele la oțel și concurența puternică a importurilor . Statul român caută urgent investitori pentru a salva atât combinatul siderurgic, cât și fabrica de produse tubulare Liberty Tubular Products Galați. Salvare ce are implicații majore pentru economia locală și națională.
Remus Borza a menționat că există discuții și cu un consorțiu de firme din Germania, Italia și Spania pentru un contract de „tolling”, care ar aduce materii prime și ar plăti salariile, dar această opțiune nu ar rezolva problema principală a creditorilor.
O istorie de afaceri comună și un viitor nesigur
Nu este prima dată când căile celor doi magnati, Umbrărescu și Gupta, se intersectează. În aprilie 2020, miliardarul indian Sanjeev Gupta a cumpărat Banca Română de Credite și Investiții (BRCI) de la Dorinel Umbrărescu, preluând și împrumuturile subordonate acordate de acesta băncii.
În ciuda creșterilor spectaculoase ale cifrei de afaceri raportate de grupul UMB în 2024, un reportaj de investigație al remarcă existența unor semnale alarmante, precum retragerea muncitorilor de pe unele șantiere în august 2025, oficial din cauza unor neplăți din partea CNAIR. Același reportaj subliniază că o potențială criză a grupului UMB, implicat în construcția a zeci de kilometri de autostrăzi, ar avea un impact devastator asupra întregului program de infrastructură al României.
O decizie cu multiple implicații
Astfel, oferta lui Dorinel Umbrărescu pentru Liberty Galați este mai mult decât o simplă afacere. Este o mișcare strategică pentru a-și consolida lanțul de aprovizionare pentru afacerea sa principală, construcția de autostrăzi, transformându-l dintr-un contractor într-un producător integrat de materii prime. În același timp, presiunea asupra statului român de a renunța la o creanță de 500 de milioane de euro pune în balanță două interese legitime: salvarea miilor de locuri de muncă și a unui simbol industrial, pe de o parte, și responsabilitatea fiscală de a gestiona cu strictețe banii publici, pe de altă parte. Viitorul Liberty Galați depinde acum de o decizie politică și economică cu implicații profunde.
Comments ()