Semenic, Herculane, Clisura, Muntele Mic: "Nu e suficient să postăm pe Facebook!" – Critica dură a lui Popa la adresa promovării turismului în Caraș-Severin

Primarul Reșiței a transformat discursul de sărbătorire a Zilei Banatului Montan într-un alertă dură: Dezvoltarea turismului în Caraș-Severin nu poate rămâne o formalitate, ci trebuie să devină prioritate națională, susținută de acțiuni concrete și cooperare instituțională.
Sufletul critic: „Banatul Montan este într-o suferință cruntă, economic!”
În cadrul evenimentului dedicat Zilei Banatului Montan (instituită prin Legea nr. 60/2025 ), desfășurat pe 13 iunie la Consiliul Județean Caraș-Severin, Ioan Popa a demontat retorica festivă:
„Să nu ne întâlnim o dată pe an să facem o horă (...), ci să constituim un grup puternic de lucru care să prioritizeze anumite chestiuni. Trebuie să scoatem Caraș-Severinul din suferința economică!”.
Edilul a recunoscut că demersurile sale timp de 21 de ani au fost privite cu scepticism:
„Când veneam cu planșele la Consiliu, mulți râdeau. Ne mai trebuie 10-11 milioane de euro pentru Semenic, pe lângă cei 30 de milioane obținuți de la Ministerul Economiei”.
Patru motoare economice: De la viziune la strategie
Popa a identificat patru zone strategice cu potențial transformator:
- Semenic-Crivaia: Proiect aproape finalizat, cu finanțare de 138 milioane lei pentru pârtii, telegondolă și instalații de vară.
- Băile Herculane: Stațiune balneară istorică, necesitând reabilitare și promovare internațională.
- Clisura Dunării: Peisaje dramatice și potențial ecoturistic neexploatat.
- Muntele Mic-Țarcu: Dezvoltare integrată pentru turism montan.
„Aceste zone pot genera economii în localitățile satelit. Dar fără o strategie unitară, rămânem în urmă”, a subliniat primarul.
Progrese concrete: Semenic, de la ideal la realitate
Pe 19 decembrie 2024, contractul de finanțare pentru Domeniul Turistic Semenic-Crivaia a fost semnat cu Ministerul Economiei. Proiectul, evaluat la 207 milioane lei, va include:
- 10 km de pârtii noi;
- Instalații pentru zăpadă artificială;
- Telegondolă adaptată bicicletelor (vară).
„La 35 de ani de la Revoluție, Semenicul renaște!”, a declarat Popa.
Soluții structurale: OMD și cooperare interinstituțională
Pentru rupt izolarea promovării, Popa propune:
- Organizație de Management al Destinației (OMD):
„Nu e suficient ca fiecare să posteze pe Facebook despre zimbrii de la Armeniș! OMD poate coordona promovarea ca în Europa”.
- Grup de lucru interinstituțional: Cu parlamentari, primari și directorii serviciilor deconcentrate, întâlniri trimestriale pentru monitorizare.
Impact economic: 1.500 de locuri de muncă doar pe Semenic
Popa a contraatacat mitul că doar industrializarea generează economie:
„Proiectul Semenic necesită 3.000 de paturi. În turism, un angajat deservește două paturi – deci 1.500 de locuri de muncă. Închiriezi o cameră cu 500 lei? Asta înseamnă venit echivalent cu vânzarea a 2 metri cubi de fag!”.
Provocări critice: Infrastructură și mentalități
Comentariile cetățenilor pe social media evidențiază problemele practice:
- Drumuri degradate spre Sasca Română sau Cheile Nerei;
- Unități de cazare decăzute pe Semenic;
- Lipă cooperării între autorități și operatori privați.
„Drumul spre Semenic e jalnic! Cine mai vine a doua oară?”, scria un utilizator pe Facebook.
De la sărbătoare la acțiune
Legea nr. 60/2025 a oferit cadrul simbolic. Popa transformă simbolul în acțiune:
- Investiții în infrastructură turistică;
- Structuri profesioniste (OMD) pentru promovare;
- Coordonare la nivel național.
„Turismul înseamnă economie. Am bagatelizat-o, trăind în amintirea industrializării. E timpul să punem umărul!”.
Momentul este critic: Banatul Montan poate deveni un model de redresare economică bazată pe turism – dar numai dacă viziunea lui Ioan Popa depășește discursul și devine proiect național.
Comments ()