Șantierul din Gara Timișoara Nord: Lucrări intensive pe două fronturi, de la fațade la pasarele
O transformare de amploare este în desfășurare în una dintre principalele gări din vestul țării. Investiții substanțiale, derulate atât pentru reabilitarea clădirii istorice, cât și pentru modernizarea infrastructurii feroviare, urmăresc să aducă Gara Timișoara Nord la standarde moderne. Procesul este complex și se desfășoară pe mai multe fronturi de lucru concomitent, de la consolidarea fațadelor până la montarea unei pasarele pietonale noi.
Investiții în clădirea de călători: Detalii tehnice și estetice
Sucursala Regională de Căi Ferate Timișoara a detaliat recent, pe platformele sale de social media, lucrările care se derulează pentru reabilitarea clădirii de călători. Valoarea investiției pentru acest obiectiv este de 21,486 milioane de lei.
Constructorul este asocierea formată din SC Constructim SA, SC Reno All & Construct SRL și SC Consinstal Concept SRL. Lucrările tehnice, de mare complexitate, includ:
- Consolidarea fațadei principale a corpului de clădire C2, lucrări care implică ancorarea unei cămășuieli exterioare într-o grindă la nivelul fundației. Acoperirea se execută cu plasă de armătură și două straturi de mortar, aplicată cu aparate speciale de torcretare.
- Consolidarea celor patru stâlpi din fațada principală a corpului de clădire C3.
- Refacerea trotuarului din zonă și etanșarea acestuia pentru a proteja structura împotriva infiltrațiilor de apă la nivelul fundațiilor.
- Redarea la starea inițială a finisajelor scărilor de acces.
După finalizarea acestor etape, următoarea fază majoră va fi montarea unei fațade ventilate cu plăci naturale de travertin, urmată de executarea riflajelor luminoase, lucrări care vor schimba în mod semnificativ aspectul gării.
Frontul infrastructurii: De la pasarele la un coridor feroviar modernizat
În paralel cu lucrările pe clădire, un alt șantier de o amploare și mai mare este în desfășurare. Acesta face parte din proiectul de modernizare a Lotului 3, Timișoara Est – Ronaț Triaj, care la rândul său este un segment al tronsonului Caransebeș–Timișoara–Arad.
Acest lot, a cărui valoare a contractului este de 1,44 miliarde de lei (fără TVA), este executat de către asocierea italiană Webuild SPA – Partecipazioni Italia SPA – Salcef SPA. Scopul principal este creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă.
Una dintre cele mai vizibile realizări pentru public în acest proiect este noua pasarelă pietonală din stația Timișoara Nord. Lucrările la structura metalică au început în luna aprilie, iar în septembrie 2024 a fost montat primul tronson. Această pasarelă va asigura un acces modern și sigur călătorilor între peroane, clădiri și parcare.
Proiectul lotului 3 cuprinde o gamă largă de lucrări de infrastructură:
- Modernizarea a 34 de linii în stația Timișoara Nord.
- Construirea unei clădiri noi de călători în Timișoara Nord, care va include o pasarelă centrală echipată cu scări rulante și lifturi.
- Înființarea unui spațiu modern pentru călători în stația intermediară Timișoara Centru.
- Modernizarea a 16 linii în stația Timișoara Est, dotată și ea cu o pasarelă.
- Implementarea sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS).
Stadiu și perspective
Potrivit ultimelor date oficiale centralizate de CFR SA, gradul de avansare al lucrărilor pe Lotul 3 a ajuns la 13,11% în luna august. Acest segment de cale ferată, care are o lungime totală de 13,86 km și cuprinde cinci stații, trei poduri și numeroase pasaje, avea inițial un termen estimativ de finalizare pentru anul 2026.
Totuși, potrivit informațiilor din surse feroviare, acest termen nu va mai putea fi respectat. Ca urmare, lotul a fost scos din finanțarea Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ceea ce presupune regăsirea unor alte surse de finanțare pentru a fi finalizat.
Context istoric și geografic
Gara Timișoara Nord este un nod feroviar de importanță majoră, aflat pe Magistrala CFR 100 (cunoscută și ca Line 900), care leagă capitala București de vestul țării, trecând prin orașe importante precum Craiova, Drobeta-Turnu Severin și Lugoj. Timișoara dispune de mai multe gări, Timișoara Est (fostă Fabric) fiind a doua ca importanță, după Gara de Nord.
Lucrările în curs nu vizează doar îmbunătățirea estetică, ci și pregătirea infrastructurii pentru a face față traficului viitor și pentru a se alinia la standardele europene de transport, aducând beneficii directe călătorilor prin condiții de călătorie îmbunătățite și timpi de parcurs reduși.
Comments ()