România își schimbă Codul Rutier: Zone speciale pentru motocicliști și acces pe benzile de transport public, măsuri pentru reducerea traficului

România își schimbă Codul Rutier: Zone speciale pentru motocicliști și acces pe benzile de transport public, măsuri pentru reducerea traficului
Photo by JavyGo / Unsplash

O inițiativă legislativă inovatoare susținută de patru partide politice (USR, PSD, UDMR, PNL) și asociația MotoADN promite să transformă mobilitatea urbană în România. Proiectul, depus la Parlament pe 11 iunie 2025, introduce măsuri concrete pentru siguranța motocicliștilor și fluidizarea traficului, inspirate de practici europene și nevoile exprimate de comunitatea moto.

Parteneriat politic neconvențional pentru schimbare

Într-o colaborare rară în politica românească, deputați din toate partidele pro-europene au unit forțele în sprijinul proiectului. Ionuț Moșteanu (USR), liderul inițiativei, a subliniat: "Motocicletele nu sunt nici de stânga, nici de dreapta, nu au ideologie. Am decis să facem un proiect comun pentru că toți ne dorim ca deplasarea pe două roți să fie mai populară și mai sigură". Proiectul a fost inițiat de Asociația MotoADN, care a prezentat studii și soluții practice la EXPO MOTO București 2025.

Cele patru piloni ai noii legislații

  1. Zone de siguranță de 3 metri: Spații dedicate la intrarea în intersecții semaforizate, în fața trecerilor de pietoni și la trecerile la nivel cu calea ferată. Acestea vor permite motocicliștilor să se poziționeze în fața coloanelor de mașini, reducând riscul accidentelor și accelerând fluxul la semafoare.
  2. Acces pe benzile de transport public: Motocicletele și mopedele vor putea circula pe benzile dedicate transportului în comun, după decizia autorităților locale (UAT-uri). "Acolo unde este posibil, vom deschide aceste benzi pentru vehiculele pe două roți", a explicat deputatul UDMR Gal Karoly.
  3. Parcări dedicate și trotuare regulate: Amenajarea de locuri de parcare speciale pentru motociclete în parcările publice cu minim 6 locuri auto, inclusiv posibilitatea parcatului pe trotuar paralel cu marginea carosabilului, cu respectarea unui spațiu de 1 metru pentru pietoni.
  4. Reglementări sporite pentru protecție: Consolidarea obligativității purtării căștilor de protecție omologate și alte măsuri de siguranță preventivă.

Impact asupra traficului și mediu: Cifre semnificative

Un studiu prezentat de Răzvan Pavel, președintele MotoADN, indică beneficii majore:

  • Dacă 25% dintre posesorii de autoturisme ar trece la scutere sau motociclete, s-ar economisi 40-50% din timpul pierdut în trafic.
  • La orele de vârf, șoferii români petrec în medie 155 de ore anual blocati în trafic (peste 6 zile), Bucureștiul clasându-se pe locul 4 în Europa la aglomerație.
  • "Fiecare șofer care trece la vehicul pe două roți înseamnă o mașină mai puțin în fața ta la semafor", subliniază Pavel, evidențiind efectele de cascadă.

Context european și provocări de implementare

Proiectul vine ca răspuns la tendințe europene, cum ar fi recenta legalizare a filtrării traficului în Franța după 26 de ani de dezbateri. Totuși, implementarea va depinde de autoritățile locale, care trebuie să:

  • Amenajeze zonele de siguranță în intersecții
  • Evalueze fezabilitatea accesului pe benzile de transport public
  • Identifice spații pentru parcări dedicate.

Perspective viitoare și solidaritate în trafic

Deputatul Moșteanu a evidențiat că proiectul nu doar sprijină motocicliștii, ci beneficiaza toți participanții la trafic: "Cu o motocicletă ajungi mai repede, se generează mai puțină aglomerație, mai puțină poluare, iar utilizatorul ajunge la destinație cu zâmbetul pe buze". Inițiativa reprezintă un prim pas către recunoașterea vehiculelor pe două roți ca componentă esențială a soluțiilor de mobilitate urbană sustenabilă.

Cu sprijin politic transpartinic și date concrete la îndemână, proiectul intră acum în dezbaterea parlamentară, cu șanse mari de adoptare în contextul crizei de trafic din marile orașe românești.