Rezultatele Bacalaureatului în Caraș Severin scot la iveală încă un paradox al județului: De la 100% promovare la cinci licee cu zero absolvenți

Rezultatele Bacalaureatului în Caraș Severin scot la iveală încă un paradox al județului: De la 100% promovare la cinci licee cu zero absolvenți

Rezultatele oficiale ale examenului de Bacalaureat din sesiunea iunie 2025 au scos la iveală o realitate dură și profundă ruptură în sistemul educațional al județului Caraș-Severin. În timp ce unele instituții de învățământ au motive de mândrie cu rate de promovare care depășesc 90%, alte cinci licee se confruntă cu un adevărat dezastru: niciun elev nu a reușit să promoveze examenul de Bacalaureat.

Aceste cinci unități de învățământ, care formează un trist "top al rușinii", sunt:

  • Colegiul Tehnic din Reșița
  • Liceul Tehnologic „Constantin Lucaci” din Bocșa
  • Liceul Tehnologic „Max Ausnit” din Caransebeș
  • Liceul Tehnologic „Trandafir Cocârlă” din Caransebeș
  • Liceul Tehnologic „Sf. Dimitrie” din Teregova

La fiecare dintre aceste licee, rata de promovare a fost de 0%. Niciunul dintre candidații prezenți la examene nu a îndeplinit criteriile de promovare, un eșec fără precedent care ridică semne de întrebare majore asupra factorilor care au dus la această situație extremă. Această catastrofă educațională are implicații grave pentru tinerii absolvenți, care își pierd un an și se confruntă cu incertitudinea reprezentării examenului în toamnă sau a reluării pregătirii.

Contrastul zguduitor: De la 100% la sub 30%

Statisticile generale la nivel de județ maschează această inegalitate profundă. Rata generală de promovare (inclusiv candidații din anii anteriori) se situează la 66,47%, iar cea pentru promoția curentă este de 73,41%. Aceste cifre par acceptabile, însă ele ascund o geografie a succesului și eșecului extrem de bine conturată.

La celălalt capăt al spectrului, găsim instituții de elită:

  • Colegiul Național „Diaconovici-Tietz” din Reșița a înregistrat o rată de promovare de 100%.
  • Liceul Teoretic Bilingv Româno-Croat din Carașova a obținut tot 100%, deși examenul a fost susținut de doar doi elevi.
  • Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița se apropie de perfectiune cu 97,92% promovabilitate.

Un număr semnificativ de licee au performanțe foarte bune, peste pragul de 80%:

  • Liceul Teologic Baptist Reșița (88,89%)
  • Liceul Teoretic „Traian Vuia” (88,16%)
  • Colegiul Național „CD Loga” Caransebeș (85,51%)
  • Colegiul Național „Mircea Eliade” (83,87%)
  • Liceul Teoretic „Tata Oancea” din Bocșa (82,86%)
  • Colegiul Național „Traian Doda” din Caransebeș (81,25%)
  • Liceul de Arte „Sabină Păuța” (81,25%)
  • Liceul Bănățean Oțelu Roșu (81,3%)

Dezafectări și rezultate slabe

Sub pragul de 80%, situația devine mai problematică, cu rate ce scad alarmant:

  • Liceul Teoretic „General Dragalina” din Oravița (72,86%)
  • Liceul „Hercules” din Băile Herculane (68,42%)
  • Liceul Tehnologic „Clisura Dunării” din Moldova Nouă (59,82%)
  • Liceul Teoretic „Eftimie Murgu” Bozovici (59,18%)
  • Colegiul Economic al Banatului Montan (57,14%)
  • Seminarul Teologic Ortodox „Episcop Ioan Popasu” Caransebeș (56,25%)

Cele mai slabe rezultate, în afara celor cinci cu zero promovați, vin din partea unor licee tehnologice sau din zone mai defavorizate:

  • Liceul Tehnologic „Nicolae Stoica de Hațeg” din Mehadia (44,4%)
  • Liceul „Mathias Hammer” din Anina (40%)
  • Liceul Tehnologic „Mihail Novac” din Oravița (28%)
  • Liceul Tehnologic „Dacia” din Caransebeș (27,78%)

Concluzii și semne de întrebare

Rezultatele Bacalaureatului 2025 în Caraș-Severin pictează imaginea unui județ profund divizat pe criterii educaționale. Discrepanța dintre liceele de top și cele aflate în criză profundă este uluitoare. Situația celor cinci licee cu rată zero de promovare este inacceptabilă și cere o analiză urgentă și acțiune concretă din partea autorităților educaționale locale și naționale. Este imperios necesar să se identifice cauzele acestui eșec masiv: lipsa de resurse, probleme de management școlar, migrația profesorilor calificați, sau alți factori socio-economici care afectează pregătirea elevilor.

Absența oricărui promovat nu este doar un eșec statistic, ci o tragedie personală pentru zeci de tineri și un semnal de alarmă puternic pentru întregul sistem educațional al județului. Viitorul acestor elevi și al comunităților din care provin este pus în pericol, iar remedierea acestei situații trebuie să fie o prioritate absolută.