Reșița se pregătește de o transformare majoră: Proiecte de 40 de milioane de euro pentru Calea Caransebeșului și microraioanele 2, 3 și 4

Reșița se pregătește de o transformare majoră: Proiecte de 40 de milioane de euro pentru Calea Caransebeșului și microraioanele 2, 3 și 4

O investiție uriașă, ce depășește 40 de milioane de euro, va aduce schimbări radicale în trei dintre cele mai importante cartiere ale Reșiței și pe una dintre arterele ei principale. Proiectele, incluse în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a municipiului, vizează o reconfigurare completă a spațiului public, prioritatea fiind acordată pietonilor, spațiilor verzi și comunității, în defavoarea mașinilor.

Avânt european pentru un oraș mai verde și mai modern

Consiliul Local din Reșița a dat undă verde, în ședința ordinară de joi, aprobând indicatorii tehnico-economici pentru cele trei proiecte distincte de reabilitare. Valoarea colosală a investiției va fi acoperită în proporție de 98% din fonduri europene, contribuția bugetului local fiind de doar 2%, un aspect evidențiat cu fermitate de primarul Ioan Popa.

„Cele trei proiecte însumate se duc undeva spre 40 de milioane de euro. Investiția se face cu fonduri europene, iar contribuția Reșiței este de doar 2%”, a declarat primarul.

Spații verzi și de agrement în locul parcărilor: Un schimb necesar

Una dintre cele mai discute schimbări, și una care a stânit deja dezbateri publice aprinse, este dispariția a peste 400 de locuri de parcare din zona microraioanelor. Primarul a explicat că acest lucru este inevitabil și obligatoriu în cadrul standardelor proiectelor europene care finanțează transformarea. Însă, el subliniază că aceste locuri de parcare nu „dispar” pur și simplu, ci se „transformă” în altceva, mult mai valoros pentru calitatea vieții.

„Nu dispar locurile de parcare! Ele se transformă în spații comunitare, în locuri de joacă, în parcuri, în zone cu arbori, zone pentru persoane vârstnice”, a precizat edilul.

Această abordare se aliniază cu tendințele moderne de urbanism, care promovează orașele prietenoase cu oamenii, nu cu mașinile, creând puncte de socializare, relaxare și recreere pentru toate categoriile de vârstă, direct la scara blocului.

Soluții alternative pentru parcare: O problemă cu termen extins de rezolvare

Conștient de impactul imediat asupra locuitorilor, primarul Ioan Popa a prezentat și soluții alternative pentru compensarea temporară a deficitului de locuri de parcare. El a estimat că impactul negativ va fi resimțit pe o perioadă de maximum cinci ani, durată în care proiectele europene nu permit modificări.

Printre soluțiile propuse se numără:

  • Revenirea la sens unic pe strada Făgărașului, de la bazinul de not în jos, ceea ce ar putea crea aproximativ 200 de locuri de parcare.
  • Amenajarea de parcări în zona din spatele blocurilor cu patru etaje, dinspre Cimitirul 8, unde s-ar putea realiza între 100 și 160 de locuri de parcare.

Aceste măsuri ar putea atenția semnificativ problema pe durata lucrărilor și până la găsirea unor soluții permanente de către autorități.

Calendarul lucrărilor: Care proiect este mai aproape de start

Lucrările de reabilitare vor fi ample și complexe, iar durata de execuție a fiecăruia dintre cele trei proiecte este estimată la 24 de luni de la începere. Nu toate vor începe în același timp.

Potrivit primarului, cel mai avansat proiect este cel care vizează Calea Caransebeșului și Parcul Tricolorului. Acesta se află în faza de evaluare a ofertelor, iar anunțarea câștigătorului de licitație este așteptată în următoarele săptămâni. Urmează apoi proiectul pentru microraionul 3, iar ultimul va cuprinde microraioanele 2 și 4, împreună.

Mai mult decât o reabilitare: O schimbare de paradigmă

Pe lângă elementele menționate, astfel de proiecte cu fonduri europene implică de obicei o serie largă de lucrări:

  • Modernizarea completă a infrastructurii tehnice: înlocuirea rețelelor de apă, canalizare, termoficare și gaz, dacă este cazul, astfel încât să se evite săparea străzilor pe mulți ani după finalizarea lucrărilor.
  • Refacerea stratului de carosabil și a trotuarelor conform standardelor moderne, cu accesibilitate garantată pentru persoanele cu mobilitate redusă.
  • Instalarea de iluminat public modern și eficient energetic (LED).
  • Introducerea de elemente de mobilitate urbană durabilă, cum ar fi piste pentru biciclete sau stații de închiriere.
  • Reamenajarea spațiilor verzi existente cu plante autohtone, care necesită mai puțină întreținere și sunt mai rezistente.

În esență, Reșița se află la un punct de cotitură. Aceste proiecte nu vor repara doar niște străzi sau trotuare; își propun să redefinească fundamental modul în care locuitorii interacționează cu cartierul lor, oferind un mediu mai sănătos, mai sigur și mai plăcut de trăit. Deși tranziția va aduce inconveniente pe termen scurt, perspectiva unui oraș reînnoit și mai atrăgător este un obiectiv pe care autoritățile locale și comunitatea îl urmăresc împreună.