Reabilitarea liniei Craiova – Caransebeș intră în fază practică: Tehnologie europeană pe 32 de km și un tunel nou de 1.279 de metri, capodopera proiectului feroviar

Reabilitarea liniei Craiova – Caransebeș intră în fază practică: Tehnologie europeană pe 32 de km și un tunel nou de 1.279 de metri, capodopera proiectului feroviar

Obiectivul cheie: Refacerea completă a unui segment vital pe Coridorul Orient/Est-Mediteranean, pentru trenuri mai rapide, sigure și mai lungi atât pentru marfă, cât și pentru călători.

O etapă decisivă a început pe 1 octombrie 2025, când Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA a emis oficial Ordinul Administrativ de Începere a Activității de Proiectare pentru Lotul 5 al proiectului de reabilitare a liniei Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș. Acest act dă undă verde finalizării proiectelor de execuție și pregătește terenul pentru începerea efectivă a lucrărilor pe tronsonul Băile Herculane – Poarta Nouă.

O investiție majoră în transport durabil

Tronsonul de 32,637 km, aflat în întregime în județul Caraș-Severin, va beneficia de o modernizare completă. Valoarea contractului de proiectare și execuție a fost câștigată de Porr Construct SRL, suma ofertată fiind de 2,14 miliarde de lei (fără TVA).

Finanțarea este asigurată în principal din Programul Transport (PT) 2021-2027, la care se adaugă fonduri din bugetul de stat și alte surse legale. Acest proiect este unul strategic, făcând parte din Coridorul Orient/Est-Mediteranean, vital pentru conectarea europeană a României și pentru dezvoltarea transportului feroviar de marfă.

Inovație și infrastructură: De la podețe la tuneluri

Lucrările se concentrează atât pe reabilitarea existențelor, cât și pe construcția de elemente noi de infrastructură. Iată principalele componente tehnice:

Date tehnice esențiale:

Componentă Detalii
Lungime 32,637 km
Viteză maximă 120 km/h (între Crușovăț – PO Nou Poarta)
Stații deservite 6 (Băile Herculane, Mehadia Nouă, Mehadia, Iablanița, Crușovăț, Domașnea Cornea)
Lucrări de artă 54 podețe, 16 poduri, 1 pasaj superior, 1 viaduct nou (7x50 m)
Tuneluri Tunel reabilitat: Răchitoberg (496 m)
Tunel nou: Poarta I (1.279 m, galerie dublă)
Sistem de siguranță ERTMS nivel 2 pe întregul tronson

Obiectivele transformării

Modernizarea urmărește un salt calitativ major pentru infrastructura feroviară românească. Printre obiectivele cheie se numără:

  • Electrificare la standardul european de 25 kV.
  • Implementarea sistemului european de management al traficului (ERTMS nivel 2), care asigură o siguranță și eficiență superioară în circulația trenurilor.
  • Creșterea capacității de trafic, prin mărirea sarcinii axiale la 22,5 tone/osie și a lungimii trenurilor la 740 de metri.
  • Dotarea tuturor stațiilor cu peroane înalte de 400 de metri.
  • Reducerea impactului acustic prin montarea de panoure fonoabsorbante.

Contextul național: Un efort de modernizare necesar

Proiectul se desfășoară într-un context mai larg, în care România urmărește modernizarea a peste 1.300 de kilometri de cale ferată în următorii ani, pentru a permite viteze de 120 sau 160 km/oră. Acest efort este vital, având în vedere că, prin programele anteriore (2014-2020), au fost reabilitați doar aproximativ 170 km, ceea ce reprezintă în jur de 10% din totalul rețelei feroviare a țării.

CFR a recunoscut că proiectele majore de modernizare se confruntă adesea cu provocări, printre care se numără birocrația, dificultățile în obținerea avizelor, procesele de licitație îndelungate și complexitatea lucrărilor care se desfășoară, în multe cazuri, fără a opri complet circulația. Succesul acestor investiții este esențial pentru a reduce timpii de parcurs, a crește fiabilitatea și a face transportul feroviar o alternativă reală pe harta mobilității românești.