Primul pas pentru Drumul Expres Lugoj – Caransebeș: Expertize geotehnice ample pentru viitorul drum de mare viteză

Studiile de teren, esențiale pentru stabilirea traseului optim și a soluțiilor de construcție, se desfășoară în cadrul elaborării Studiului de Fezabilitate și implică 120 de foraje de probă.
Pe viitorul traseu al Drumului Expres Lugoj – Caransebeș, un segment vital al Coridorului European IV, au demarat oficial lucrările de investigație geotehnică. Aceste studii de specialitate reprezintă una dintre primele etape fizice, de teren, esențiale pentru avansarea proiectului. Anunțul a fost făcut de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara, instituția care gestionează acest ambitios proiect de infrastructură.
Forări ample pentru a citi „istoria” solului
Scopul principal al investigațiilor este determinarea cu precizie a caracteristicilor terenului pe întreaga lungime de aproximativ 50 de kilometri dintre Lugoj și Caransebeș. Pentru a realiza acest lucru, echipa de specialiști de la firma GeoLogic Site, împuternicită pentru executare, va efectua un număr impresionant de 120 de foraje de probă. Acestea vor avea adâncimi variabile, cuprinse între 6 și 30 de metri, în funcție de configurația terenului și de nevoile proiectului.

Prin intermediul forajelor, inginerii geotehniști colectează probe de sol și de rocă, care sunt apoi analizate în laborator. Aceste teste stabilesc parametri critici precum rezistența la forfecare, capacitatea portantă, compresibilitatea, permeabilitatea și nivelul apei subterane. În esență, acest proces „citește” stratificarea și proprietățile subsolului, oferind o imagine detaliată a condițiilor în care se vor executa viitoarele lucrări de infrastructură.
Fundamentarea deciziilor de proiectare viitoare
Datele obținute sunt strâns corelate cu alte studii de specialitate deja demarate sau în curs de elaborare, precum cele topografice, hidrologice (care analizează cursurile de apă și potențialul de inundație) și cele de mediu (care evaluează impactul asupra ecosistemelor).
Această interconexiune de informații este vitală. Pe baza ei, proiectanții vor putea stabili cu exactitate:
- Traseul optim al drumului expres, evitând zonele cu risc geotehnic ridicat (e.g., alunecări de teren, terenuri mlăștinoase) și minimizând impactul asupra mediului și al comunităților.
- Soluțiile constructive cele mai sigure și eficiente pentru structurile de artă majoră și minoră: poduri, viaducte și pasaje. Datele geotehnice dictează tipul de fundații necesare (superficiale sau adânci), dimensiunile pilonilor și toate celelalte aspecte de inginerie care asigură stabilitatea și durabilitatea construcțiilor.
Contextul mai larg al proiectului
Lucrările de studiu geotehnic se derulează în cadrul contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate pe sectorul Lugoj – Caransebeș. Acest contract a fost semnat în decembrie 2024 cu consorțiul de proiectare spaniol Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial S.A..
Acest sector face parte din proiectul mai amplu al Drumului de Mare Viteză Lugoj – Filiași, un drum expres care va asigura o conexiune rapidă și modernă întvestul țării și va completa rețeaua de autostrăzi, descongestionând traficul intens de pe actualul DN6, un drum cu multe curbe care trece prin sate și este supus unor accidente frecvente.
Demararea studiilor geotehnice este un semnal extrem de pozitiv și un pas concret înainte pentru un proiect așteptat de zeci de ani de comunitățile din vestul României. Deși drumul este încă în faza de planificare, aceste forări reprezintă primul contact fizic cu viitorul traseu, aducând cu un pas mai aproape de realitate promisiunea unui transport mai sigur, mai rapid și mai eficient între Lugoj și Caransebeș. Următoarea etapă majoră va fi finalizarea și aprobarea Studiului de Fezabilitate, care va stabili cu exactitate traseul, costurile și calendarul detaliat de execuție.
Comments ()