O gară nouă pentru Lugoj: 150 de ani de istorie feroviară reînviați printr-o investiție de 385 de milioane de euro
O celebrare a trecutului și un salt către viitor, aceasta este esența proiectului care va transforma Gara Lugoj. În 2026, odată cu împlinirea a 150 de ani de la înființarea stației feroviare din oraș, Lugojul va dezvălui o gară complet nouă, modernă și plină de facilități, un simbol viu al continuității și progresului.
Punerea pietrei de temelie a viitorului: Un proiect abandonat și un nou început
Proiectul actual este rezultatul unei reflecții asupra identității locale. Un proiect anterior, considerat nepotrivit pentru importanța culturală a Lugojului, a fost abandonat. În locul său, a fost propusă o clădire care să reflecte identitatea locală și să se integreze armonios în Piața Gării, un spațiu unde se află mai multe clădiri cu valoare arhitecturală deosebită. Cristian Oliviu Gaidoș, muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică Lugoj, a subliniat pe pagina sa de Facebook că noul design va valorifica istoria feroviară a municipiului, al doilea ca importanță în județul Timiș. Planurile includ nu doar clădirea gării, ci și reamenajarea peisagistică a parcului din imediata apropiere, transformând întreaga zonă într-un spațiu public reînnoit și prietenos.


Vechia clădire a gării urmează să fie demolată, făcând loc noului capitol din istoria feroviară a orașului.
Șantierul secolului pentru Lugoj: De la linie simplă la magistrală dublă și modernizată
Investiția masivă în Gara Lugoj este doar o parte a unui efort mai larg de modernizare a Coridorului European de Transport. Clădirea este inclusă în Lotul 2 (Lugoj – Timișoara Est) a proiectului de modernizare a liniei Caransebeș – Timișoara – Arad, proiect finanțat prin PNRR.
| Specificații Lot 2 (Lugoj – Timișoara Est) | Detalii |
|---|---|
| Constructor | FCC Construccion S.A. (Spania) |
| Valoare contract (fără TVA) | 1.916.221.849,14 lei (aprox. 385 milioane euro) |
| Lungime tronson | 54,13 km |
| Investiție principală | Modernizare și dublare a liniei (de la 54,13 km la 108 km linie simplă) |
| Data începerii lucrărilor | 28 decembrie 2022 |
| Termen de finalizare | 28 iunie 2026 |
Obiectivul general este creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă, sporind semnificativ eficiența transportului feroviar în regiune. Pe lângă dublarea liniei, proiectul cuprinde o serie de lucrări esențiale: modernizarea a 14 poduri și a 39 de podețe, implementarea sistemului european de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R), precum și construcția a mai multor pasarele și pasaje pentru pietoni în stațiile de pe traseu.
Stadiul actual: Un șantier în plină desfășurare
La nivelul lunii august 2024, stadiul fizic al lucrărilor pe tronsonul Lugoj-Timișoara Est era raportat la 45,50%. În noiembrie 2024, progresul a fost evidențiat ca fiind semnificativ, Lotul 2 aflându-se printre cele mai active șantiere feroviare din țară, cu un avans de 4,30 puncte procentuale față de luna precedentă. Acest progres constant indică faptul că lucrările urmează calendarul prestabilit.
Deja, anumite părți ale proiectului au fost finalizate și puse în funcțiune. La finele lunii august 2025, a fost redeschisă stația CF Lugoj după ce au fost finalizate lucrări majore în Faza I a proiectului. Printre acestea se numără:
- Modernizarea și electrificarea a patru linii, cu șină tip S60 și traverse din beton.
- Montarea a 17 schimbătoare noi de cale ferată.
- Construirea a două peroane moderne, cu lungimi de 400m și 300m, echipate cu copertine, iluminat LED și panouri fotovoltaice.
- Realizarea unei pasarele pietonale închise, care va fi dotată ulterior cu lifturi.
- Instalarea de panouri fonoabsorbante pe o lungime de 762 de metri.
O investiție care transcende șinele: Impact asupra comunității și dezvoltarea regională
Noul nod feroviar din Lugoj reprezintă mai mult decât construirea unei clădiri; este o investiție transformatoare pentru întregul oraș. Primarul municipiului Lugoj, Călin Dobra, a descris-o drept "poarta de intrare în municipiul Lugoj", exprimând convingerea că, alături de alte proiecte, va contribui la refacerea feței orașului.
Beneficiile se întind dincolo de călătorii, infrastructura modernizată asigură o conectivitate sporită în regiune, reducând timpii de parcurs și creșterea atractivității economice. Prin facilitarea transportului de marfă, se sprijină și economia locală și regională. Proiectul este unul sustenabil, care promovează un modal de transport ecologic prin investiții în eficiență energetică și reducerea poluării sonore.
Cu doar câteva luni până la finalizare, 2026 se anunță a fi un an de reper pentru Lugoj. Aniversarea a 150 de ani de istorie feroviară va fi marcată nu doar cu amintiri, ci și cu inaugurarea unei noi gări, care va scrie următorul capitol al acestei povești.
Comments ()