Nou tronson feroviar în vest: Trenurile circulă pe alți 6 km de cale ferată modernizată, intrați în funcțiune între Lugoj și Jabăr

Nou tronson feroviar în vest: Trenurile circulă pe alți 6 km de cale ferată modernizată, intrați în funcțiune între Lugoj și Jabăr

Alți 6 km de cale ferată modernizată intrați în funcțiune în vestul țării
Proiectul Lugoj-Timișoara Est avansează, progresul fizic depășind 40%

Încă șase kilometri de cale ferată modernizată au fost dați în folosință joi, între Lugoj și Jabăr (județul Timiș), marcând un nou pas în modernizarea Coridorului IV Pan-European din vestul României. Acest tronson face parte din Lotul 2 Lugoj-Timișoara Est, un proiect cheie finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care vizează reabilitarea a 54,13 km de infrastructură feroviară.

Detalii tehnice și beneficii imediate
Tronsonul pus în funcțiune cuprinde:

  • Firul II de circulație (Lugoj cap Y – Jabăr Cap X), pe o distanță de 4,57 km;
  • Linia III (km 516+699 – km 517+226);
  • Accesul la linia 12 (linie de tragere), totalizând 6 km de infrastructură nouă.
    Lucrările au inclus și instalarea a trei aparate de cale noi în Lugoj, o linie de contact modernizată și trei podețe. În prima fază, viteza de circulație este limitată la 50 km/h din motive de securitate, deoarece demontarea vechiului fir de circulație (Firul I) va continua în următoarele săptămâni.

Primul tren care a circulat pe noul traseu, la ora 21:22, a fost IR 1992 Timișoara Nord-Mangalia, simbolizând redeschiderea oficială a sectorului. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a subliniat că modernizarea va reduce timpii de călătorie și va crește siguranța operațiunilor feroviare.

Stadiul proiectului și implicații regionale
Progresul fizic al întregului lot Lugoj-Timișoara Est a ajuns la 41,6%, constructorul spaniol FCC Construcction mobilizând echipe pe întreaga lungime a traseului. Acest lot face parte dintr-un efort mai amplu de conectare la rețeaua europeană, după ce în 2023 au fost finalizați primii 7 km dintre Episcopia Bihor și granița cu Ungaria.

Investiția, de 1,92 miliarde lei (fără TVA), este executată într-un cadru temporal de 36 de luni, cu finalizare planificată pentru 2025. Modernizarea va permite trecerea la viteze de 160 km/h pe viitor, reducând durata călătoriei dintre Timișoara și București cu până la două ore și facilitând transportul de mărfuri către Europa Centrală.

Perspective viitoare
Cu acest nou tronson, rețeaua feroviară din vestul țării capătă contururi moderne, sprijinind nu doar mobilitatea pasagerilor, dar și economia locală prin conectarea eficientă a zonelor industriale și logistice. Proiectul se alătură altor inițiative prioritare din România, cum ar fi modernizarea Coridorului IX (București-Craiova), toate axate pe integrarea în rețelele transeuropene.

Foto: SRCF Timișoara


Note relevante adăugate:

  • Impact european: Tronsonul face parte din Coridorul Rhine-Danube, vital pentru legătura dintre portul Constanța și Europa Centrală.
  • Beneficii pe termen lung: După finalizarea întregului lot, trenurile vor putea circula cu 120-160 km/h (față de 40-60 km/h anterior), reducând semnificativ timpii de parcurs.
  • Context regional: Modernizarea căii ferate Lugoj-Timișoara stimulează dezvoltarea economică a Banatului, atrăgând investiții în domeniul logisticii și turismului.