Mobilizare istorică pe șantierul autostrăzii A1: 800 de oameni și 200 de utilaje lucrează simultan la tunelurile de pe lotul Margina – Holdea

Mobilizare istorică pe șantierul autostrăzii A1: 800 de oameni și 200 de utilaje lucrează simultan la tunelurile de pe lotul Margina – Holdea
Tunelurile de pe lotul Margina-Holdea. Foto @ youtube / RaducuPDrum

Șantierul ultimului lot lipsă de autostradă dintre Lugoj și Deva este scena celui mai intens val de lucrări din ultimii ani. Cu o forță de muncă masivă și echipamente adecvate, constructorii atacă cele mai dificile și decisive structuri ale proiectului: cele două tuneluri.

În inima munților, pe traseul cuprins între Margina și Holdea, se desfășoară o operă de inginerie la scară uriașă. Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara confirmă o mobilizare fără precedent: 800 de muncitori și peste 200 de utilaje grele lucrează în prezent pentru a pune în funcțiune acest tronson vital, care va face legătura dintre vestul și centrul țării.

Un efort coordonat pe multiple fronturi de lucru

Activitatea pe șantier este polivalentă și se desfășoară non-stop. Pe lângă săpăturile majore pentru tuneluri, echipa de proiect a Asocierii UMB GRUP & Euro-Asfalt execută în paralel o serie de structuri esențiale pentru infrastructură. Se lucrează intens la podețe, poduri și pasaje rutiere, unde etapele de armare, cofrare și betonare se succed într-un ritm alert. Aceste lucrări pregătesc terenul pentru viitoarea cale carosabilă și asigură conectarea optimă a autostrăzii cu topografia zonei.

Tunelurile, inima luptei ingineresti

Fără îndoială, cele mai complexe și consumatoare de timp lucrări sunt cele aferente celor două tuneluri. Tehnicienii și minerii le atacă din mai multe puncte pentru a-și optimiza efortul și a reduce timpul de execuție. Lucrările se desfășoară simultan atât pe intrări, cât și pe ieșiri, fiecare tunel avansând în stadii diferite de execuție.

Conform DRDP Timișoara, excavațiile au înregistrat un avans semnificativ, în special la cel de-al doilea tunel, inclusiv în zona denumită "cut&cover" (o metodă de construcție care implică săparea unui șanț, construcția structurii în interiorul acestuia și apoi acoperirea ei). Pentru a gestiona în mod sigur complexitatea geologică a munților, săptămâna aceasta a fost instalat un sistem de monitorizare geotehnică complexă care funcționează în timp real pe durata excavației. Primile date recoltate de acest sistem high-tech sunt încurajatoare, indicând o comportare a terenului în parametri normali, fapt esențial pentru siguranța lucrărilor și a viitorilor utilizatori.

Semnificația strategică a lotului Margina – Holdea

Finalizarea acestui lot reprezintă cheia de boltă a întregului sector Lugoj – Deva. Este ultima barieră naturală majoră ce trebuie doborâtă pentru a se asigura o conexiune continuă și fluidă. Odată deschis, traficul va putea ocoli definitiv vechea și sinuoasa trecere prin Munții Poiana Ruscăi, reducând timpul de parcurs, creșterea siguranței rutiere și descongestionând satele și orașele din zonă care suportă, de prea mult timp, povara grea a traficului intens.

Mobilizarea uriașă de resurse pe șantier este un semnal clar că presiunea pentru finalizarea autostrăzii A1, proiect așteptat de decenii de români, este mai mare ca niciodată. Toți ochii sunt acum îndreptați pe progresul lucrărilor în cele două tuneluri de la Margina, unde se joacă ultima manșă a acestui maraton de infrastructură.