Istoricul sinuos al “Drumului Mătăsii” din Banatul de Munte. Modernizarea DJ 684 intră în linie dreaptă!

Istoricul sinuos al  “Drumului Mătăsii” din Banatul de Munte. Modernizarea DJ 684 intră în linie dreaptă!

Fiind un material pe care l-am considerat foarte complex și bine structurat, am decis să-l preluăm și publicăm integral și nealterat. Această prezentare, scrisă de Ion Marcel Vela, deschide o fereastră către istoria întortocheată și detaliile tehnice ale proiectului vital denumit „Drumul Mătăsii” din Banatul de Munte. De la tumultul eforturilor politice de demult până la semnarea recentă a contractului, textul oferă o privire panoramică asupra unei investiții care va schimba destinul întregii noastre regiuni. Vă invităm să citiți, mai jos, expunerea sa:

DJ 684 : Voislova - Ruschița – Limită judeţ Timiș, conexiune cu judeţul Hunedoara.

Pentru că în această săptămână a fost un subiect important de administrație publică, după mai bine de zece ani de lupte, semnarea unui proiect important de infrastructură regională, unde sunt trei județe implicate într-o investiție de asemena anvergură, DRUMUL DE LA RUSCA MONTANĂ, cred că se cuvine să prezint câteva aspecte istorice și tehnice, pentru a rămâne aici celor care vor mai povesti despre acest drum.

1. DETALII ISTORICE (și politice)

În perioada 2012-2016 am făcut parte din Consiliul pentru Dezvoltare Regională Vest, ca primar al Caransebeșului din partea municipiilor din Caraș-Severin, alături de colegii liberali Ghiță Românu, primarul orașului Anina și primarul Tică Crâsnic de la Glimboca, din partea comunelor din Banatul de Munte.

Este important de știut că președinții acestui Consiliu Regional, cei care coordonează ADR Vest, sunt prin rotație președinții de consilii județene din Arad, Caraș, Hunedoara și Timiș, ei conducând periodic activitatea, agenție managerizată cu mult profesionalism de către directorul general Sorin Maxim.

La o ședință a CDR din 2015, care a avut loc la Timișoara, condusă la acea vreme de președintele CJ Timiș, Titu Bojin, am propus finanțarea și modernizarea drumului de la Rusca Montană, care putea lega pe un traseu superb, peste munte, Valea Bistrei și zona turistică Poiana Mărului-Muntele Mic de autostrada A1.

Totodată, scoteam la lumină și puneam în valoare, turistic și economic, toată zona Voislova-Rusca Montană-Ruschița. În dorința exprimată public de multe ori că susțin asumat noua stațiune de schi Nedeia de lângă Poiana Mărului, acest traseu era necesar și pentru creșterea fluxului de turiști prin conexiunea cu Autostrada A1.

Corect fața de datele istorice, această soluție de acces mi-a sugerat-o și Romeo Dunca, cel care îmi prezentase oportunitatea realizării zonei schiabile Nedeia dar și a potențialului ei turistic dacă exista acces la Autostrada A1.

Ce s-a întâmplat la ședință? Am propus și argumentat investița, acceptată și susținută de mulți membri ai consiliului regional, inclusiv de reprezentantul Consiliului Județean CS, domnul arhitect Naidan, care, tot corect față detaliile istorice, primise mandat de la președintele Sorin Frunzăverde să mă susțină în acest demers.

Dar, președintele de ședință Titus Bojin (PSD) a spus că onor CJ Timiș vrea să introducă în lista de investiții a județului un drum de la Foieni și nu dorește traseul de 16 km de la Luncanii de Jos până la limită de județ cu Caraș-Severin. Motiv pentru care mi s-a respins din start propunerea.

Până la următoarea ședință a Consiliului Regional, care a avut loc la Deva de această dată, condusă la rotativă de următorul președinte CR al ADR, domnul Adrian David (PNL) președintele CJ Hunedoara, am depus diligențe pentru a convinge membrii consiliului și pe Adi David să completăm ordinea de zi a ședinței și să modificăm Lista votată la Timișoara în ultima ședință.

Nu mai intru în detalii, vă las mai jos un articol de la acea vreme:https://caon.ro/un-drum-al-matasii-pentru-caras.../1559785/

După acest episod, renunțând în 2016 să mai candidez la Primăria Caransebeș, am candidat la Consiliul Județean pentru funcția de consilier județean, asumând de la început că voi candida și la cea de Președinte.

Cum la acele alegeri de acum 9 ani președintele de CJ nu se vota direct de către alegători și se alegea de către consilierii județeni, am pierdut competiția cu contracandidatul de la PSD (așa cum, democratic și el o pierduse pe cea de la Primăria Caransebeș, în urmă cu ceva timp).

Pentru că PSD avea un consilier județean în plus, având la alegeri cu vreo 280 de voturi mai mult decât PNL (deși eu am plecat la luptă cu doar 9 primari liberali din totalul de 77)…s-a mai răzgândit și un consilier județean UNPR, iar PMP a preferat o alianță cu PSD. Așa că, democratic și frumos, am rămas și fără funcția de Primar și fără cea de Președinte de Consiliu Județean (deși puteam candida la amândoua, dar nu era corect față de alegători).

Nu a fost supărare și nu reproșez acum ceva cuiva, este democrație și trăim într-o țară libera pentru orice opțiune de vot și oricare alianță au preferat unii sau alții. Poate ca Dumnezeu a vrut mai mult să ajung peste trei ani ministrul afacerilor interne și să gestionez cea mai cumplită Stare de Urgență de după cel de-al doilea război mondial. Încă o dovadă că viața bate filmul de multe ori...

Din păcate, noua conducere a Consiliului Județean (PSD) a făcut mai târziu o scrisoare către ADR că renunță la investiția pentru modernizarea drumului județean de la Rusca Montană (aprobat la Deva în anul 2015 de către vechiul Consiliu Regional), propunând trecerea sa pe o Listă de Rezervă.

Nu intru în polemici și detalii politice, nu discut oportunitatea renunțării la “Drumul Mătăsii” și la decizia de atunci a introducerii la schimb a altor tronsoane de DJ în listă. Poate că existau argumente pentru alte priorități și o fi fost corectă abordarea de atunci, sau poate fiindcă era propus de PNL...nu mai contează!Au fost suficiente dezbateri la acea vreme: http://caon.ro/drumul-matasii-a-devenit-drumul.../1863008/

Acum, după mai bine de zece ani, am bucuria să văd că se va realiza această mare investiție, motiv pentru care îi felicit pe cei din agenția regională implicați în repunerea pe tapet a DJ 684. Și, desupra tuturor, evoc aici un mare om și un mare caracter, un cărășan care a ținut vie scânteia de acum 10 ani, pe domnul Sorin Maxim, directorul general al ADR Vest! Respect și mulțumiri, Sorin!

Pentru că Timpul este prea scurt și prea prețios să mă supăr pe cineva, risipind degeaba orele frumoase în minute neplăcute, apreciez sincer semnarea contractului și urez mult succes Consiliului Județean în implementarea proiectului! https://reper24.ro/investitie-de-aproape-90-milioane-de.../

Un deceniu de așteptare este mult pentru mine dar este puțin față de secole de bucurie pentru toate generațiile care vin după noi, pentru toți călătorii și turiștii care se vor bucura de un traseu de vis în Rusca Montană, printr-o zonă binecuvântată de Dumnezeu, spre comuna Zăvoi, stațiunile Poiana Mărului și Muntele Mic și de ce nu, chiar spre Zona schiabilă Nedeia.

Fără vreo pasiune politică sau umbră de orgoliu, vreau să felicit pe toți consilierii județeni și președinții din CJ Timiș, CJ Hunedoara și CJ Caraș-Severin, indiferent de partide, mandate, timpuri și numele lor, dacă au pus măcar o cărămidă la acest proiect, în principal celor din județul nostru, lui Silviu Hurduzeu și Romeo Dunca, aducând aici și un pios omagiu răposatului președinte Sorin Frunzăverde!

Acestea fiind zise despre istoric și politică, va prezint și detalile tehnice ale acestui obiectiv vital pentru Caraș-Severin și pentru conexiunea cu A1, care va pune în valoare inclusiv economic orașul Oțelu Roșu și Valea Bistrei, dezvoltând tot traseul rutier Caransebeș-Hațeg.

2. DETALII TEHNICE (și evoluția administrativă a proiectului):

Modernizare DJ 684 pe traseul DN68A (Coșava) – Tomești – Luncanii de Jos – Ruschița – Voislova (DN 68A). Legătură cu județul Hunedoara la DJ 687D.

Investiția a fost depusă în 2018 în cadrul POR 2014-2020, Prioritatea de intervenții 6 – Drumuri județene, dar nu a fost finanțată, fiind inclusă pe lista de rezervă.

Proiectul a fost ulterior inclus în lista proiectelor aprobate prin Hotărârea Consiliului pentru Dezvoltare Regională Vest nr. 16/09.11.2022 propuse pentru finanțarea din cadrul PR Vest 2021-2027.

Prioritizarea proiectelor la nivel regional pentru finanțarea in cadrul PR Vest 2021-2027 s-a realizat pe 2 paliere:

a) Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor - actualmente Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - a confirmat existența conexiunii directe sau indirecte la rețeaua rutieră și/sau feroviară și/sau navală primară și/sau secundară din cadrul Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe perioada 2020-2030 pentru un număr de 11 drumuri județene din cadrul Regiunii Vest.

b) Analiza și prioritizarea a fost efectuată de către Consiliul pentru Dezvoltare Regională Vest și asumată prin Hotărârile CDR.În procesul de prioritizare de la punctul b) au fost luate în considerare și respectate toate criteriile de verificare de mai jos:

  • Acces pentru populație și mediul de afaceri la rețeaua TEN-T;
  • Relevanța vis a vis de documentele strategice de la nivel regional și județean;
  • Impactul asupra dezvoltării economice la nivel regional și județean;
  • Maturitatea proiectelor;- Dezvoltarea echilibrată la nivel regional.

Proiectul s-a depus la finanțare în data de 31.07.2025 de către Parteneriatul format din Unitatea Administrativ-Teritorială JUDEȚUL Timiș, în calitate de Lider de parteneriat, Unitatea Administrativ-Teritorială COMUNA RUSCA MONTANĂ, în calitate de Partener 1, Unitatea Administrativ-Teritorială COMUNA ZĂVOI, în calitate de Partener 2, Unitatea Administrativ-Teritorială JUDEȚUL CARAȘ-SEVERIN, în calitate de Partener 3, Unitatea Administrativ-Teritorială COMUNA CURTEA, în calitate de Partener 4, Unitatea Administrativ-Teritorială COMUNA TOMEȘTI, în calitate de Partener 5 și Unitatea Administrativ-Teritorială JUDEȚUL HUNEDOARA în calitate de Partener 6.

Prin proiect se propune modernizarea a 56 de kilometri de drum judetean:Timis: 26,98 km;Caras-Severin: 28,74 km;Hunedoara: 0,404 km.

Tronsoane:faza PT „Modernizare drum interjudețean DJ 684 pe traseul DN 68A (Coșava) – Tomești – Luncanii de Jos” Lot 1 – Sector 2 – km 8+800 – km 19+189, Lungime tronson - 10,389 Km;

Faza PT „Modernizare drum interjudețean DJ 684 pe traseul Luncanii de Jos-limită județ Caraș Severin” – Lot 2, Lungime tronson - 16,589 Km;

Faza PT „Modernizare DJ 684 Voislova – Rușchița, Limită județ Timiș”, Lungime tronson - 22,566 Km;

Faza PT „Modernizare DJ 684 – Legătura cu județul Hunedoara la DJ687D”, Lungime tronson - 6,177 Km;

Faza SF “Modernizare DJ 687D: Teliucu Inferior (DJ 687E) - Lunca Cernii – limita județ Caraș-Severin, km 45+380 – 45+784, județ Hunedoara”, Lungime tronson - 0,404 Km;

Conectivitatea la reteaua TEN-T:- Drumul județean DJ 684 se conectează indirect la Autostrada A1 (parte a rețelei TEN-T) prin intermediul drumului naţional DN 68A, respective prin nodul rutier de la Margina, prin care se conectează direct la Autostrada A1.

Traseul DJ 684 traversează partea estică a județului Timiș, atingând localități precum:- Coșava (DN68A) – punctul de intrare dinspre vest - Tomești - Luncanii de Jos - Luncanii de Sus - Ruschița - Voislova (DN68) – punctul de ieșire/legătură spre est,în județul Caraș-Severin.

În Voislova, DJ 684 se conectează cu DN68, drumul național care leagă Caransebeș de Hațeg, și mai departe către Valea Jiului și județul Hunedoara.

Conexiunea cu județul Hunedoara se realizează în apropierea localității Ruschița, unde DJ 684 ajunge în proximitatea drumului DJ 687D, care aparține de județul Hunedoara.

DN68A este o parte importantă a rețelei secundare TEN-T (Trans-European Transport Network). Deși nu face parte din coridoarele principale, el are rol de conexiune regională complementară: - Leagă Coridorul IV Pan-European (A1 – autostrada Nădlac – Timișoara – Lugoj) de sudul Regiunii Vest.

Dragi prieteni,
Vă mulțumesc pentru răbdare și lecturarea detaliilor din acest text...destul de lung! Este un Proiect important pentru județ și prea drag sufletului meu, motiv pentru care v-am prezentat aici întregul tablou.
V-am expus istoria unui proiect numit metaforic "Drumul Mătăsii", datorită importanței sale strategice, fiind mai mult decât un simplu traseu rutier, pentru ca această investiție va sculpta Timpul și va schimba în bine viitorul Banatului Montan!
Doamne ajută și să fie într-un ceas bun!

Ion Marcel Vela

#ProiectRegional#ADRvest#RuscaMontana#Zavoi#DrumStrategic#DJ684