Hidroelectrica anunță că nu va majora prețul energiei electrice: Achizițiile de pe piață nu echivalează cu scumpiri

Hidroelectrica anunță că nu va majora prețul energiei electrice: Achizițiile de pe piață nu echivalează cu scumpiri

Compania a trecut de la un avertisment privind posibile scumpiri, datorat numărului mare de clienți noi și producției scăzute, la un comunicat de asigurare, motivând că achizițiile de energie de pe piață sunt o practică normală în acest sector.

În spațiul energetic din România, zilele de weekend au fost marcate de o dramă în două acte cu Hidroelectrica în rol principal. În prima zi, compania a lansat un avertisment prin care sugera că nu-și mai poate onora integral contractele doar din producția proprie și că acest lucru ar putea duce la majorări de preț. La doar 24 de ore distanță, furnizorul de stat a revenit cu un comunicat oficial care a stins tensiunea: „nu are în vedere vreo modificare unilaterală a prețurilor pentru contractele existente”.

De la avertisment la clarificare: Ce s-a întâmplat?

Discuțiile au izbucnit inițial pe un grup de Facebook dedicat clienților Hidroelectrica, unde administratorul a postat răspunsuri primite de la companie. În acestea, Hidroelectrica explica că, din cauza unui val masiv de clienți noi și a condițiilor hidrologice nefavorabile, se află în poziția de a achiziționa energie de pe piață, unde prețul poate fi mai ridicat decât costul de producție propriu. Acest context, se arăta, „ar putea influența în viitor prețul oferit clienților”.

Acest mesaj a fost interpretat ca un prim semnal oficial al unei posibile scumpiri, generând ingrijorare în rândul a sute de mii de români care au ales Hidroelectrica tocmai pentru prețurile sale competitive. Declarația a fost confirmată pentru HotNews.

Reacția oficială: Asigurări și mențiuni clare

În fața valului de reacții, Hidroelectrica a emis sâmbătă un comunicat de presă menit să limpezească situația. Companía a fost categorică: „Niciodată nu am intenționat să realizăm furnizarea de energie electrică doar din producție proprie”, prezentând achizițiile de pe piață ca o practică firească și obișnuită pentru orice furnizor.

„Compania își menține angajamentul de a avea o ofertă corectă și competitivă pentru clienții săi și reafirmă că nu are în vedere vreo modificare unilaterală a prețurilor pentru contractele existente”, precizează comunicatul.

Provocările din spatele scenei: Secetă și clienți noi

Contextul care a generat incertitudinea este, totuși, foarte real. Pe de o parte, producția de energie electrică a Hidroelectrica a scăzut cu 27% în primul semestru al anului 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut. Această scădere majoră este atribuită condițiilor hidrologice nefavorabile, practic unei secete severe, care reduce cantitatea de apă disponibilă pentru turbine.

Pe de altă parte, compania a fost inundată de cereri. De la 768.836 de clienți (casnici și non-casnici) la sfârșitul lui iunie, Hidroelectrica a atras doar în primele șase luni ale anului peste 177.000 de noi clienți, devenind cel mai popular furnizor datorită prețurilor sale care se situează între 1,06 – 1,14 lei/kWh (inclusiv TVA).

Această combinație dintre producție propie în scădere și cerere în creștere exponențială a forțat compania să cumpere energie din piață pentru a-și onora obligațiile, ceea ce i-a afectat profitul. Profitul net a scăzut cu 41% în semestrul I, la 1,587 miliarde de lei.

Ce drepturi au clienții în cazul unei eventuale majorări?

Din punct de vedere legal, furnizorii au dreptul să modifice prețurile din contractele în derulare, cu condiția să își notifice clienții cu cel puțin 30 de zile înainte. În cazul în care un client nu acceptă noile tarife, acesta are dreptul să denunțe unilateral contractul, fără penalități, și să se orienteze către un alt furnizor.

În momentul de față, Hidroelectrica își susține angajamentul de a nu recurge la această practică pentru clienții existenți. Compania și-a reiterat și disponibilitatea de a primi în continuare noi clienți, afirmând că „dispune de capacitatea operațională și logistică necesară” pentru a-i deservi.

O tranziție necesară

În esență, saga weekendului ilustrează tranziția prin care trece Hidroelectrica: de la un producător care furniza energie aproape exclusiv din surse proprii, la un furnizor integrat care combină producția hidroelectrică proprie cu achiziții substanțiale de pe piața liberă. Pasul acesta îi permite să crească tarifele și să răspundă cererii, totodată el o expune și la volatilitatea prețurilor de pe piața opacă a energiei. Comunicarea transparentă și consistentă va fi esențială pentru a menține încrederea celor peste 900.000 de clienți care au ales ca furnizor Hidroelectrica pentru prețurile sale competitive.