Falimentul CFR Călători și tupeul colosal al PSD: Cum îngroapă un partid țara în datorii și blocaje politice

Falimentul CFR Călători și tupeul colosal al PSD: Cum îngroapă un partid țara în datorii și blocaje politice

O criză fabricată în atelierul PSD

Trei săptămâni de blocaj politic. Trei săptămâni în care conducerea PSD a transformat negocierile pentru formarea unui guvern de salvare într-un spectacol sinistru de putere. În timp ce România se zbate cu cel mai mare deficit bugetar din UE (9,3% din PIB în 2024), produs tocmai sub administrația PSD-PNL, Sorin Grindeanu și Marcel Ciolacu joacă ruleta cu stabilitatea țării. Și pentru a înțelege toxicitatea acestui joc, nu trebuie decât să privim la CFR Călători – o companie strategică pusă pe butuci de aceeași mână politică ce a generat criza bugetară națională.


CFR Călători: Un microcosm al managementului PSD

„Vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public [...] prin oprirea traficului”. Acest document intern al companiei nu e doar un semnal de alarmă, ci un epitaf pentru un model de guvernare. Sub mandatul lui Sorin Grindeanu la Ministerul Transporturilor din 2021, această companie vitală a fost sistematic secătuită:

  • Management parazitar: Numiri politice pe posturi cheie, fără competențe în transport feroviar
  • Contracte opace: Achiziții supraevaluate către firme „prietene”
  • Lipsă cronică de investiții: Material rulant dezastruos și infrastructură degradată

Și acum, în pragul sezonului estival, România se confruntă cu perspectiva opririi trenurilor pentru mii de navetiști. Dar mai grav este modelul pe care îl ilustrează acest colaps: ciclu infinit de căpușare a resurselor, faliment, salvare cu bani publici, reluare a prădării.


Condiții mortale: Tupeul care sfidează logica

În mijlocul acestui dezastru, ce cere conducerea PSD la masa negocierilor? Două condiții care ar face roșu de rușine orice politician cu un gram de responsabilitate:

  1. Schema rotativă a sacrificiului: Ilie Bolojan să preia funcția de premier acum, să implementeze măsurile impopulare de salvare a bugetului, iar PSD să revendice prim-ministrul când apele se liniștesc. Un tupeu cosmic pentru un partid responsabil de deficitul istoric de 9,3% din PIB.
  2. Dreptul la miniștri imuni: Viitorul premier să nu aibă drept de veto asupra numirilor PSD. Imaginați-vă un guvern de reformă cu Marian Neacșu sau Mihai Tudose – personaje simbol ale sistemului corupt ce a blocat PNRR.
„Cum să fiu solidar cu Ciolacu și Grindeanu?” se întreabă cetățeanul obișnuit, în timp ce PSD propune o „taxă de solidaritate” pentru a acoperi găurile făcute de ei înșiși. Iar întrebarea este perfect legitimă.

Falimentul dublu: CFR și statul român, două fețe ale aceleiași monede

PSD minte când susține că deficitul bugetar a fost cauzat de investiții. Dacă banii deficitari s-ar fi dus într-adevăr la investiții strategice:

  • De ce CFR Călători e la un pas de colaps?
  • De ce am pierdut 1,1 miliarde euro din PNRR tocmai din cauza nerespectării reformelor?
  • De ce ratingurile României sunt la granița de „junk”?

Adevărul e altul: banii s-au dus în pensii și salarii nesustenabile înainte de alegeri, în proiecte de suprafață și contracte de partid. Aceeași metodă aplicată și la CFR Călători s-a aplicat la nivel macro: sistematica epuizare a resurselor statului pentru câștig politic pe termen scurt.

Iar acum, statul român se confruntă cu aceeași criză de plată ca CFR Călători. Președintele interimar Ilie Bolojan avertizează: „Ne împrumutăm cu aproape 1 miliard de euro săptămânal”. O datorie care a crescut „cu o viteză destul de mare”, făcând ca într-un an-doi „Guvernul [să devină] practic o agenție de plăți”.


Soluția: Tăierea cordonului cu nucleul toxic al PSD

România nu mai are luxul timpului. Fondurile europene sunt suspendate, iar piețele financiare devin reticente. În acest context, propunerea este clară:

  1. Excluderea conducerii actuale a PSD din coaliție: Grindeanu și Ciolacu au demonstrat că nu sunt parteneri de dialog, ci sabotorii oricărui efort de salvare.
  2. Coaliție cu facțiunea rezonabilă din PSD: Mulți parlamentari și lideri locali PSD sunt conștienți de pericol și pot sprijini un guvern de reformă fără condiții absurde.
  3. Guvern de sacrificiu fără PSD la butoane: Sub conducerea unui premier independent precum Ilie Bolojan, cu sprijinul PNL, USR și UDMR – partide care s-au dovedit constructive în negocieri.

Ce urmează: Ruperea ciclului sau prăbușirea

Alegerea e între două Românii:

  • O Românie prinsă în ciclul infinit al prădării PSD, unde companiile de stat sunt vaci de muls, bugetul național e un jac de bani fără fund, iar „elitele extractive” continuă să supraviețuiască la orice criză.
  • O Românie care rupe acest ciclu, acceptând durerile curative ale unui guvern de sacrificiu care să curețe mizeria lăsată în urmă.

Trei săptămâni de blocaj sunt trei săptămâni prea multe. Fiecare zi de amânare aduce România mai aproape de o criză financiară cu consecințe devastatoare: creșteri de taxe, explozie a dobânzilor, pierderea fondurilor europene . Și dacă vreun parlamentar PSD mai crede că poate supraviețui unei astfel de catastrofe, să privească la CFR Călători – un monument al decăderii generate de propriul său partid.

Momentul e hotărâtor: fie se separă facțiunea sănătoasă din PSD de nucleul toxic al lui Ciolacu și Grindeanu, fie toți vor cădea împreună cu tot sistemul pe care l-au hrănit decenii la rând. Alegerea e în mâinile lor, dar prețul îl vom plăti cu toții.