Eșec de 30 de milioane euro: Noul pod peste Mureș din Arad are probleme structurale grave și nu poate fi recepționat

Eșec de 30 de milioane euro: Noul pod peste Mureș din Arad are probleme structurale grave și nu poate fi recepționat

O investiție europeană transformată în coșmar urban

Noul pod peste râul Mureș din municipiul Arad, evaluat la 30 de milioane de euro (peste 165 de milioane de lei), se transformă într-un eșec de proporții și ridică semne de întrebare majore cu privire la gestionarea proiectelor de infrastructură din România. La peste trei ani de la startul lucrărilor, podul nu poate fi recepționat din cauza unor probleme grave de structură, care îl fac nesigur și chiar periculos. Mai mult, un consilier local avertizează că construcția riscă să se prăbușească, iar acest scenariu ar reprezenta „cel mai mare eșec de infrastructură din 1990 încoace”.

De ce este important: Investiția este una enormă pentru un oraș ca Arad, iar amânarea recepției și posibilitatea unui eșec total afectează nu doar bugetul public, ci și încrederea cetățenilor în autorități.


Proiectul ambițios care a devenit un coșmar tehnic

Podul, care face parte din proiectul mai amplu „Amenajare traseu de transport public” (valoare totală 227 de milioane de lei, finanțare europeană), urma să faciliteze o legătură rutieră mai rapidă între marile cartiere ale municipiului (UTA, Confecții, Pârneava, Alfa și Aradul Nou). Construcția, cu 295 de metri lungime și 23,5 metri lățime, este dotată cu piste de biciclete și iluminat decorativ pe bază de LED-uri.

Lucrările au început în 2022, iar termenul inițial de finalizare era programat pentru vara anului 2025. Însă, imediat după eliminarea suporților provizorii, au apărut problemele majore: tablierul podului a cedat vizibil sub propria greutate, „hobanele (cablurile care susțin structura) nu au preluat tensiunile conform proiectului, iar tablierul a coborât sub cota prevăzută”.

„De ce nu inaugurăm podul peste Mureș? Pentru că are o defecțiune. Aici trebuia să fie drept și se vede cu ochiul liber că este o adâncitură”, a explicat Lazăr Faur, viceprimarul Aradului.

Ce anume a mers groaznic de prost? Defectele structurale

După cum a constatat Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), problemele sunt profunde și vizibile:

  • Deformații vizibile în zona grinzii principale (a tablierului metalic), mai precis în zona de rezemare pe una dintre palee (suporturi).
  • Cauza principală: Demontarea incorectă și fără o procedură tehnică adecvată a unor elemente provizorii de sprijin (paleele T1 și T4). Această decizie greșită a dus la o redistribuire neuniformă a greutății structurii, cauzând deformări într-o zonă nerigidizată transversal.
  • Consecința imediată: Podul este inutilizabil și periculos. Este închis circulației, iar iluminatul decorativ a fost oprit pentru a nu consuma energie inutil.
Aspect tehnic Problema identificată Sursa informării
Tablierul metalic Deformații vizibile în zona de rezemare
Proceduri de demontare Executate fără o procedură tehnică de lucru, ducând la redistribuirea greșită a sarcinilor
Hobanele (cablurile) Nu au preluat tensiunile conform proiectului, cauzând căderea tablierului sub cota proiectată

Reacția autorităților: Amânări, amenzi simbolice și vina în carusel

În fața acestui dezastru, reacția autorităților a fost una lentă și, în ochii publicului, indecisă.

  • Amânarea recepției: Consiliul Local Arad a aprobat amânarea recepției podului până la 31 decembrie 2025. În practică, acest lucru înseamnă că cetățenii vor mai aștepta luni bune până îl vor putea folosi, dacă va putea fi reparat.
  • Amenzi simbolice: ISC a aplicat o amendă contravențională constructorului, SC P.A.B. România SRL. Sursele menționează că amenda inițială a fost de 10.000 de lei, dar compania a avut dreptul să plătească doar 5000 de lei (jumătate din minimul legal), ceea ce a și făcut. Această sumă este derizorie comparativ cu valoarea proiectului și gravitatea situației.
  • Vina este pasată: Primăria susține că proiectantul (ADURO Impex din București) și constructorul sunt responsabili pentru remedierea problemelor „conform contractului”, costurile fiind acoperite din garanțiile oferite. Între timp, constructorul a intrat în insolvență, ceea ce complică și mai mult procesul de remediere.

Perspectivă critică: Un consilier local, Dorian Curcanu (USR), a cerut public o expertiză independentă și dezvăluirea întregii corespondențe dintre primărie și constructor. El a declarat că, conform unor informații neoficiale, podul ar putea fi o „daună totală” care necesită demolare și construcție de la zero.


Cum se remediază un astfel de dezastru? Variantele pe masă

Specialiștii analizează mai multe opțiuni tehnice pentru a salva podul, toate fiind costisitoare și complexe:

  1. Întărirea hobanelor existente pentru a prelua mai bine tensiunile.
  2. Instalarea de hobane suplimentare pentru a distribui mai bine sarcina.
  3. Construirea unui sistem de susținere sub tablier, tot cu cabluri.
  4. O variantă combinată între cele trei de mai sus.

Primăria a cerut proiectantului să aleagă cea mai rapidă, sigură, economică și puțin invazivă variantă. Se așteaptă un răspuns în această privință.


Un test pentru responsabilitate și transparență

Cazul podului peste Mureș din Arad este un exemplu trist și costisitor al eșecului colectiv dintr-un lanț complex: de la proiectare și execuție la supervizare și control.

Este un eșec ce pune sub semnul întrebării nu doar eficiența cheltuirii fondurilor europene, ci și capacitatea autorităților de a-și asuma responsabilitatea și de a gestiona cu transparență o criză de o asemenea amploare.

Până una alta, podul rușinii — cum a fost deja numit — rămâne închis, un monument al birocrației, al amatorismului și al unei lipse crase de transparență, în timp ce cetățenii din Arad se întreabă dacă vor avea vreodată un pod nou și, mai important, sigur.