Drumul către dezvoltare finanțat cu fonduri europene: 36 de milioane de euro pentru modernizarea DJ684 Voislova - Rușchița - Coșava
Proiect cofinanțat din fonduri europene va asigura o legătură vitală între Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș.
În ședința Consiliului Județean Caraș-Severin din luni, 29 septembrie, a fost aprobat cel mai important proiect din punct de vedere financiar: modernizarea DJ684. Cu o valoare totală de aproximativ 36 de milioane de euro, proiectul este finanțat în mare parte prin fonduri europene, asigurate prin intermediul Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest).
„Acesta leagă nordul județului de Hunedoara și Timiș, asigurând legătura cu autostrada”, a declarat președintele CJ Caraș-Severin, Silviu Hurduzeu. El a precizat că investiția acoperă modernizarea DJ684 pe traseul DN 68A Coșava-Tomești-Luncanii de Jos-Rușchița-Voislova, cu finalizarea pe DN 68A, principalul drum de legătură dintre Caransebeș, Oțelu Roșu și Hațeg.
Fondurile europene: Mecanismul din spatele investiției
Proiectul urmează un model obișnuit pentru finanțarea europeană, prin care statul membru și autoritatea locală asigură o parte din fonduri, iar Uniunea Europeană completează restul. În acest caz, Consiliul Județean Caraș-Severin are o contribuție importantă de aproximativ 13 milioane de euro.
Pentru a înțelege mai bine structura financiară, este util să facem distincția între:
- Contribuția eligibilă: reprezintă procentul din costurile totale eligibile pe care beneficiarul trebuie să-l suporte. Președintele Hurduzeu a menționat existenta unei contribuții eligibile de 2% asigurate de Consiliu.
- Valoarea neeligibilă: reprezintă cheltuielile care nu pot fi finanțate din fonduri europene și trebuie suportate în întregime de către beneficiar. Acestea pot include, de exemplu, taxele pe valoarea adăugată recuperabilă, amenzi sau penalități.
În schemele de finanțare, cheltuielile eligibile sunt acele costuri necesare desfășurării proiectului, care sunt prevăzute în contractul de finanțare și respectă principiile unui management financiar solid. Acestea pot acoperi, în contextul unui drum, lucrări de construcție, achiziții de materiale sau servicii de proiectare.
Detaliile proiectului și impactul asupra comunității
Pe lângă aspectele financiare, proiectul de modernizare a DJ684 are o semnificație strategică majoră. Prin conectarea eficientă a județelor Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș la rețeaua de transporturi naționale, acesta va stimula dezvoltarea economică locală și regională.
Traseul va asigura:
- O legătură mai rapidă și mai sigură între nordul județului Caraș-Severin și zonele industriale din Hunedoara și Timiș.
- O conectare îmbunătățită la autostrada A1, facilitând atât transportul de mărfuri, cât și cel de persoane.
- Deblocarea potențialului turistic al zonei, prin îmbunătățirea accesului în localități pitorești din areal.
„Este un proiect, cum am mai spus, cu finanțare europeană. Banii prevăzuți pentru acest proiect sunt în valoare de aproximativ 36 de milioane de euro, cu o contribuție importantă din partea Consiliului Județean Caraș-Severin, de aproximativ 13 milioane de euro”, a reiterat Silviu Hurduzeu.
Următorii pași: De la documentație la atribuirea lucrării
Conform declarațiilor oficiale, marți, 30 septembrie, este ultima zi pentru încărcarea documentației. Acest pas este crucial, deoarece documentația completă și corectă este esențială pentru accesarea efectivă a fondurilor.
„Celelalte consilii județene și-au aprobat indicatorii tehnico-economici și, în urma devizelor de proiecte, în perioada următoare, vom începe procedurile de atribuire a acestei lucrări de investiții”, a anunțat șeful județului.
Procesul următor implică:
- Finalizarea și depunerea documentației în sistem.
- Derularea procedurilor de atribuire a contractului de execuție a lucrărilor, în conformitate cu legile române și europene în vigoare.
- Semnarea contractului cu firma câștigătoare a licitației și demararea efectivă a lucrărilor pe șantier.
Perspectiva unei investiții strategice
Modernizarea DJ684 este mai mult decât o simplă reparație a unui drum; este o investiție în viitorul regiunii. Într-un context în care România se confruntă cu provocări în gestionarea proiectelor finanțate din fonduri europene, implementarea cu succes a acestui proiect de infrastructură devine un indicator al capacității de absorbție și de management a fondurilor.
Prin îmbunătățirea conexiunilor rutiere, proiectul nu doar că va scurte timpii de călătorie, ci va crea premizele pentru noi investiții private, va spori siguranța participanților la trafic și va contribui la reducerea decalajelor de dezvoltare dintre regiunile României.
„Repet, o investiție care prevede o sumă mare de bani”, a încheiat Silviu Hurduzeu, sublinind amploarea și responsabilitatea pe care o implică un astfel de proiect pentru autoritățile locale.
Comments ()