Competiție acerbă între cinci grupări internaționale pentru contractul de supervizare pe magistrala ferată Drobeta–Băile Herculane

Competiție acerbă între cinci grupări internaționale pentru contractul de supervizare pe magistrala ferată Drobeta–Băile Herculane

Companii din România, Turcia, Italia, Polonia și Coreea de Sud se află în cursul unei lupte aprige pentru adjudecarea contractului de consultanță și supervizare a lucrărilor de modernizare a segmentului feroviar Drobeta Turnu Severin–Băile Herculane (Lot 4), parte vitală a Coridorului European Orient/Est–Mediteranean. Valoarea contractului, estimată între 21,6 și 25,7 milioane de lei (4,3-5,2 milioane de euro), a atras patru oferte semnificative în sistemul electronic de achiziții publice (SEAP).

Detaliile licitației

Anunțul de licitație pentru ”Servicii de Consultanță și Supervizare” a fost publicat la finele lunii mai, acoperind activități de proiectare și execuție pe o porțiune de aproape 42 km (km 362+632 – km 404+250). Durata contractului este de 195 de luni, inclusiv perioade de proiectare, execuție, garanție și activități post-recepție.

Consorțiile concurente

  1. Asociere condusă de TECNIC (România):
    • Parteneri: Tumas Turk Muhendislik (Turcia) și Tumas India Private Limited (terț).
    • Ofertant unic: I.S.P.C.F.
  2. Consorțiu italo-coreano-român:
    • Lider: 3TI Progetti Italia.
    • Parteneri: Specialist Consulting (România) și Dohwa Engineering (Coreea de Sud).
  3. Grupare polono-română:
    • Lider: MGGP (Polonia).
    • Asociați: MGGP Engineering (România) și Konsent.

Contextul proiectului

Acest contract de supervizare urmează atribuirii, în luna iunie, a lucrărilor de execuție către asocierea Ic Ictaș – Rotary Construcții, printr-un contract colosal de 2,3 miliarde de lei (462 milioane de euro), fără TVA. Proiectul prevede:

  • 12 luni pentru proiectare;
  • 60 de luni (5 ani) pentru execuție;
  • 120 de luni (10 ani) garanție;
  • 3 luni activități post-recepție.

Semnificația strategică

Lotul 4 face parte din proiectul mai amplu de reabilitare a magistralei Craiova–Drobeta Turnu Severin–Caransebeș, esențială pentru:

  1. Integrarea în Coridorul Rhine-Danube (TEN-T), îmbunătățind conexiunile vest-est ale României.
  2. Revitalizarea turismului în zona Parcului Natural Porțile de Fier și stațiunii Băile Herculane.
  3. Creșterea vitezelor de circulație și a siguranței feroviare.

Finanțare și termene

Proiectul este susținut prin Programul Transport 2021–2027, cu fonduri de la bugetul de stat (Ministerul Transporturilor) și alte surse legale. Licitația pentru supervizare intră acum în faza de evaluare a ofertelor, iar atribuirea este așteptată până la sfârșitul anului.

Perspective

Prezența consorțiilor din cinci state evidențiază interesul internațional pentru infrastructura feroviară românească. Experiența în proiecte TEN-T a ofertanților va fi un factor decisiv, având în vedere complexitatea lucrărilor pe un teren carstic și protejat din punct de vedere ambiental. Succesul acestui lot va seta un precedent pentru restul de 600 km ai Coridorului Mediteranean din România.