Autostrada A1, lotul Margina-Holdea: Străpungerea celei de-a doua galerii a tunelului este planificată pentru toamnă

Lucrările pe complexul tunelurilor de pe lotul Margina-Holdea, segmentul cheie al autostrăzii A1 dintre Lugoj și Deva, decurg în ritm alert. După străpungerea primei galerii a Tunelului 1 în iulie, constructorii anunță că a doua galerie va fi străpunsă în această toamnă. Stadiul general al lucrărilor pe acest lot dificil este de aproximativ 26%.
Pe tronsonul vital al Autostrăzii A1 dintre Lugoj și Deva, care este veriga lipsă care va uni efectiv vestul și centrul țării, lucrările se concentrează acum pe cel mai mare obstacol natural: munții Poiana Ruscă. Aici, pe lotul Margina – Holdea, se sapă cel mai lung tunel auto stradal contractat până acum în România, un proiect complex ce necesită tehnici de execuție avansate.
Două tuneluri, două metode de construcție
Potrivit Direcției de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara, pe acest lot sunt proiectate două tuneluri distincte:
- Tunelul 1 (scurt): are o lungime de 415 metri pe primul fir de circulație și 367 de metri pe cel de-al doilea. Ambele galerii ale acestui tunel se construiesc exclusiv prin forare, utilizând Noua Metodă Austriană (NATM), o tehnică adaptabilă care implică consolidarea imediată a tavanului și pereților excavației.
- Tunelul 2 (lung): este adevăratul colos al tronsonului, având o lungime planificată de 1.985 de metri pe un fir și 1.825 de metri pe celălalt. Pentru a accelera timpii de execuție, constructorii – asocierea Spedition UMB, Tehnostrade, SA&PE Construct și Euro-Asfalt – folosesc o combinație de metode. O porțiune centrală este construită prin tehnologia ”cut and cover”, care presupune săparea unui șanț deschis, executarea structurii tunelului și apoi acoperirea acestuia. Excavațiile pentru tunelul propriu-zis se vor desfășura apoi sub acest „acoperiș” artificial. De la capete, lucrările de forare propriu-zisă au început deja cu utilaje specializate.
Stadiul avansat al lucrărilor pe șantier
DRDP Timișoara oferă detalii exacte despre progresul de pe șantier:
- La Tunelul 1 (scurt): Galeria străpunsă în iulie a intrat în faza următoare: realizarea structurii permanente de rezistență, cunoscută sub denumirea de ”cămășuială”. La cea de-a doua galerie, forajul a depășit 220 de metri, iar străpungerea este programată pentru toamnă.
- La Tunelul 2 (lung): Pe sectorul ”cut and cover”, sunt în curs de execuție ecranele de piloți și placa de beton care va acoperi viitoarea excavație. Dinspre capete, unde portalurile de intrare sunt deja finalizate sau în lucru, au început deja forajele propriu-zise în subteran.
În paralel cu lucrările la tuneluri, antreprenorul desfășoară activități pe întreg traseul lotului de 13,16 kilometri. Sunt în curs de execuție terasamente, lucrări de scurgere a apelor, podețe, pasaje peste văi și pasajul peste calea ferată care se intersectează cu traseul.
Contextul național și importanța tronsonului
Lotul Margina – Holdea face parte din Lotul 2 (Coșevița – Traian Vuia) al autostrăzii Lugoj – Deva. Acest lot a fost împărțit în două segmente: unul de 15,08 km, deschis circulației încă din martie 2017, și acest segment dificil de 13,52 km, a cărui execuție a început mult mai târziu. Constructorul a fost selectat în septembrie 2022, iar contractul, valoros peste 1,82 miliarde de lei (fără TVA), a fost semnat în octombrie același ani. Durata de execuție contractuală este de 34 de luni, iar termenul estimat pentru deschidere este în 2026.
Finalizarea acestui lot va completa un coridor vital pentru transportul național și european, conectând orașe importante ca Timișoara, Lugoj, Deva și, ulterior, Sibiu și Pitești. De asemenea, va asigura o legătură rapidă și sigură între vestul țării și zona industrială și minieră a Hunedoarei.
Prin urmare, străpungerea iminentă a celei de-a doua galerii a Tunelului 1 reprezintă un pas semnificativ înaintare în una dintre cele mai ambitioase proiecte de infrastructură din România, aducând țara mai aproape de punerea în funcțiune a unui tronson esențial al Coridorului Pan-European IV.
Comments ()