Anina se transformă: Investiții masive în infrastructură, mobilitate verde și patrimoniu

Anina se transformă: Investiții masive în infrastructură, mobilitate verde și patrimoniu

Primarul Gheorghe Românu a anunțat că Anina intră într-o etapă strategică de modernizare, cu proiecte finanțate din fonduri europene și PNRR, axate pe infrastructură, mobilitate sustenabilă și valorificarea patrimoniului industrial. „Avem în derulare proiecte ambițioase pentru că Anina merită să fie pusă în valoare așa cum trebuie”, a declarat edilul, subliniind că rezultatele vor deveni vizibile în perioada următoare.

Puțul 1 Mina Anina: Muzeu pentru generațiile viitoare

Un proiect emblematic este restaurarea Puțului 1 Mina Anina, finanțată prin Programul Regional Vest. Lucrările, în desfășurare, urmează să fie finalizate până la 31 decembrie 2025. Primarul explică: „Mina Anina a scris istorie și trebuie cunoscută de viitoare generații. Vrem un muzeu modern care să atragă vizitatori din țară și străinătate”. În paralel, se elaborează documentațiile de autorizare și se caută furnizori pentru dotarea spațiilor. Contractul a fost ajustat pentru a permite etapizarea lucrărilor.

6,9 km de piste: Conectare verde cu 8 milioane lei

Administrația a obținut peste 8 milioane de lei prin PNRR pentru amenajarea a 6,9 km de piste, ce vor lega zone cheie ale orașului. „Vrem o alternativă verde de deplasare și un oraș mai atractiv”, afirmă Românu. Toate documentațiile (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, investigații topografice) sunt finalizate. Licitația e activă pe SEAP, iar deschiderea ofertelor e programată pentru 24 iunie 2025.

Microbuze electrice: Mobilitate fără emisii cu Carașova

Un alt pas spre sustenabilitate este achiziția a două microbuze electrice și a două stații de încărcare, cu 550.000 de euro de la PNRR. Vehiculele au fost deja livrate, iar acum se lucrează la proiectarea stațiilor. „Vom constitui o Asociație Intercomunitară cu Carașova pentru operarea transportului”, precizează primarul. Proiectul va reduce emisiile și va îmbunătăți conectivitatea între localități.

Context istoric

Anina, fostă capitală a mineritului de cărbuni din Banat, își redefinește identitatea prin aceste investiții. Restaurarea minelor (inclusiv galeria de 22 km din care s-au extras primii cărbuni din România în 1792) transformă patrimoniul industrial în puncte de atracție turistică.

Perspective

Primarul confirmă că administrația urmărește noi fonduri pentru extinderea proiectelor. „Acesta e doar începutul. Ne concentrăm pe o dezvoltare echilibrată: păstrăm rădăcinile, dar construim un oraș modern și prietenos cu mediul”, concluzionează Românu.