Aeroportul Caransebeș, sub administrarea municipală? Deputatul Marcel Vela revine cu propunerea de transfer către Primărie

Aeroportul Caransebeș, sub administrarea municipală? Deputatul Marcel Vela revine cu propunerea de transfer către Primărie
Foto: Aeroclubul Teritorial ”Octavian Ulici” Caransebeș

În cadrul unor evenimente din week-end-ul trecut, deputatul liberal Marcel Vela a relansat o propunere cu impact major pentru administrația publică din Caraș-Severin: transferul Aeroportului Caransebeș de la Consiliul Județean la Primăria Caransebeș. Ideea, promovată și în trecut de Vela, punctează o serie de avantaje economice și de eficiență administrativă, generând dezbateri privind viitorul unuia dintre cele mai importante active ale județului.

Contextul unei propuneri repetate

Marcel Vela, fost primar al municipiului Caransebeș și acum deputat, și-a exprimat din nou poziția în timp ce participa la evenimente locale. El a amintit că această ofertă a fost făcută atât în mandatul său trecut, cât și atunci când era primar. Argumentația sa se bazează pe premiza că un activ aflat pe raza unui oraș ar trebui administrat de acel oraș, mai ales atunci când vorbim despre o infrastructură strategică care necesită atenție și investiții constante. Această reluare a discuției pare să fie stimulată și de contextul politic actual, unde președintele CJ Caraș-Severin, Silviu Hurduzeu, și primarul Caransebeșului, Felix Borcean, fac parte din aceeași familie politică, ceea ce ar putea facilita un parteneriat.

Argumente pro: Proximitatea administrativă și beneficiul bugetar local

Nucleul argumentării deputatului Vela se învârte în jurul a două idei principale: eficiența și beneficiul financiar direct.

  1. Proximitatea și responsabilizarea: „Lumea din Caransebeș dă din patru în patru ani o notă electorală primarului, cum se ocupă, cum se organizează. CJ este un pic mai de departe”, a afirmat Vela. Acest lucru sugerează că o administrație locală este mai direct responsabilă față de cetățenii care folosesc sau sunt afectați de aeroport, fiind mai motivată să îl dezvolte și să îl întrețină într-un mod care să deservească comunitatea. Deciziile ar fi luate mai rapid și mai aproape de nevoile reale.
  2. Beneficiul bugetar nemijlocit: Acesta este, probabil, cel mai puternic argument. În prezent, redevența plătită de concesionarul aeroportului intră în bugetul județean, unde se amestecă cu toate celelalte venituri și este alocată pentru proiecte în tot județul – de la Moldova Nouă la Oravița. Prin transfer, această redevență s-ar direcționa direct către bugetul Primăriei Caransebeș. Banii ar fi investiți în mod prioritar în oraș, fie în aeroport însuși, fie în infrastructura conexă, ducând la un ciclu virtuos de dezvoltare locală. Acest fapt ar aduce „banii aproape de realitate”, cum a spus el.

Provocări și întrebări deschise

În ciuda argumentelor solide, propunerea ridică și o serie de întrebări importante:

  • Viziunea județeană: Aeroportul Caransebeș este văzut de mulți ca o poartă de acces pentru întreg județul Caraș-Severin, atrăgând turiști și investiții pentru toată regiunea. O administrare strict locală va continua să aibă această viziune extinsă sau se va concentra doar pe nevoile imediate ale Caransebeșului?
  • Capacitatea de gestiune: Are Primăria Caransebeș expertiza tehnică și administrativă necesară pentru a gestiona o astfel de infrastructură complexă? Consiliul Județean, prin dimensiunea sa, poate avea resurse umane specializate dedicate.
  • Suportul Consiliului Județean: În cele din urmă, decizia aparține Consiliului Județean. Deși există o conjunctură politică favorabilă, consilierii trebuie să evalueze dacă este în interesul județului să renunțe la administrarea și veniturile directe ale aeroportului. Este posibil ca discuțiile să se îndrepte spre un model de parteneriat public-public, care să mențină o anumită coordonare județeană asupra dezvoltării aeroportului.

Perspective pentru viitor

Propunerea deputatului Vela pune în prim-plan o discuție esențială despre descentralizare și eficiența administrării bunurilor publice. Indiferent de soarta acestei propuneri specifice, ea servește la evidențierea faptului că activele regionale trebuie să fie gestionate în cel mai eficient mod, iar beneficiile lor trebuie să revină, cât mai direct posibil, comunităților pe care le deservesc.

Viitorul Aeroportului Caransebeș va depinde de dezbateri transparente și de o analiză amănunțită a tuturor aspectelor: financiare, administrative și de viziune strategică. Dacă un parteneriat între CJ și Primărie va lua forma transferului sau a unui alt acord de cooperare, rămâne de văzut. Un lucru este cert: dezvoltarea aeroportului este un obiectiv comun și esențial pentru prosperitatea întregii zone.